کد مطلب: 106591
در ديدار با مقامات روس مطرح کرد
سعود الفيصل: ديگر خواستار سرنگوني نظام سوريه نيستيم
تاریخ انتشار : 1393/06/02 16:24:38
نمایش : 1351
سعود الفيصل وزير خارجه عربستان گفت: ديگر خواستار سرنگوني نظام سوريه نيستيم.
به گزارش هفت چشمه به نقل از تسنيم، پايگاه خبري المنار در گزارشي نوشت که بعد از مدت‌ها قطع مناسبات ديپلماتيک ميان روسيه و عربستان سعودي که بعد از سفرهاي بندر بن سلطان رئيس سابق سرويس اطلاعاتي اين کشور به مسکو صورت گرفت، مسکو بار ديگر باز شدن کانالي جديد از روابط با عربستان را پذيرفته است.
بر اساس اين گزارش قرار است اين ارتباطات از طريق سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي دنبال شود و به همين علت است که سعود الفيصل در هفته هاي اخير دو بار به مسکو سفر کرده است.
برخي منابع مطلع با اعلام اين مطلب تاکيد کردند که فيصل در ديدار با مقامات روسيه در سفر اخير خود گفته که موضع جديد عربستان در قبال سوريه اين است که رياض ديگر به دنبال براندازي دولت سوريه نيست، بلکه تنها مي خواهد رهبري اين کشور بويژه در جايگاه رياست جمهوري تغيير کند.
بنا بر اعلام اين منابع، وي بار ديگر موضوع تشکيل دولت انتقالي سوريه بعد از ايجاد اصلاحات قانون اساسي را به روس‌ها پيشنهاد داده تا اختيارات رئيس جمهور تعديل شود.

اين در حالي است که اين روزها روسيه از پرونده تحولات منطقه‌اي جدا افتاده و به دنبال تاثيرگذاري بر روند انتخابات پارلماني در اوکراين است. در مقابل، آمريکا با قدرت وارد عرصه شده و سعي دارد از طريق افزايش نفوذ جريان تروريستي داعش در سوريه و عراق منافع راهبردي خود را در اين دو کشور تامين کند.
منابع روس اعلام کردند که دوري مسکو از پرونده هاي منطقه‌اي نهايتا تا پايان اکتبر آينده يعني زمان برگزاري انتخابات پارلماني در اوکراين ادامه خواهد داشت و اين کشور سعي خواهد کرد ائتلاف رئيس جمهور کنوني اوکراين را در پارلمان تضعيف کند تا بتواند به راه حلي براي مشکل اين کشور دست پيدا کند.
رئيس جمهور روسيه پيشتر در ديدار با هيئتي از هم پيمانان اين کشور در اوکراين تاکيد کرده بود که روسيه هرگز به دنبال پيوستن شرق اوکراين به خاک خود نيست، اين در حالي است که در درگيريهايي که در ماههاي اخير در اين کشور دنبال مي‌شود، اوکرايني ها صدها ميليون دلار متضرر شده‌اند.
در زمينه سوريه به نظر مي‌رسد عربستان و برخي ديگر از هم پيمانان غربي اين کشور به دنبال پياده کردن مدل عراق در اين کشور هستند، آنها مي‌خواهند همانطور که در تعيين نخست وزير عراق به تفاهم رسيدند، همين کار را در سوريه دنبال کنند. اين منابع اعلام کردند که سلمان بن عبدالعزيز وليعهد عربستان سعودي به زودي به پاريس خواهد رفت تا در اين رابطه با مقامات اليزه ديدار کرده و هماهنگي هاي لازم را با آنها انجام دهد.
دعوت فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه براي تشکيل کنفرانس بين‌المللي در پاريس تحت عنوان " براي ايجاد امنيت در عراق و مبارزه با داعش" نيز براي مطرح شدن مجدد اين موضوع است
اين منابع در ادامه اين سوال را مطرح کردند که در حالي که اولاند گفته که هيچ نظامي را به عراق ارسال نمي‌کند و نمي‌تواند حملات هوايي را نيز عليه عناصر داعش انجام دهد، چه فايده‌اي از برگزاري اين کنفرانس در مورد عراق مي‌تواند نصيب خود کند؟ آيا تنها مي‌خواهد به حاضران در اين نشست بگويد که داعش يک گروه وحشي است؟ همه مي داند که واقعيت اين کنفرانس دعوت مجدد به اين طرح است که خواستار کناره‌گيري بشار اسد رئيس جمهور سوريه و باقي ماندن ساير ارکان قدرت در نظام کنوني اين کشور شود.
بر اساس گزارش المنار،  به نظر مي رسد در شرايطي که دولت باراک اوباما در آمريکا هيچ راهبردي مشخصي براي مقابله با نفوذ روز افزون داعش در منطقه ندارد، نقشه راه عربستان و فرانسه نيز نمي‌تواند در سوريه قابل اجرا باشد، چرا که اين کشور تفاوت‌هاي زيادي با عراق دارد. اين در حالي است که به علت تحريم‌هاي اعمال شده اروپايي عليه سوريه که در نتيجه بحران اوکراين ايجاد شده، مناسبات پاريس با مسکو نيز در حالت رکود و چالش قرار دارد. اين موضوع مانع از ايجاد هر همگرايي جدي در پرونده سوريه بين دو طرف مي شود. از سوي ديگر مي توان گفت در کوتاه مدت و ميان مدت هيچ شاخصي مبني بر احتمال بهبود روابط ميان دو طرف ديده نمي‌شود.
اين منابع تصريح کردند که روسيه اطمينان زيادي به اظهارات رسمي آمريکا در زمينه مبارزه با داعش ندارد، در اين ميان به نظر مي‌رسد غرب هيچ پيش بيني از سرنوشت هم پيمانان خود در ميان مخالفان سوري ندارد، چرا که آنها در برابر داعش دچار فروپاشي شده اند و هيچ تحول جديدي نيز وجود ندارد که باعث شود سوريه و هم‌پيمان ايراني آن و روسيه طرح هايي را که در سخت ترين شرايط رد کرده بودند را الان بپذيرند.
انتهاي پيام/ر
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg